søndag 11. april 2010

Nye symaskiner

Nå er det ikke bare Kjersti som har fått seg ny symaskin. Jeg, Inger Johanne, kunne selvsagt ikke være dårligere. I går kom jeg hjem med en Janome My Lock 644D; en 4-tråds overlockmaskin. :) Det er på ingen måte noen råflott maskin, men jeg tror den har det jeg trenger av sømmer. I dag har jeg prøvd meg med vanlig 4-trådssøm. Har sydd en kjole til barnebarnet. Ser litt stor ut, men brukte mønster str. 4 år og jenta blir 3 nå i april. Maskinen var ferdigtredd, jeg har derfor ikke prøvd meg på det arbeidet enda. Her er forresten vidunderet:
Jeg skulle ha rynkeskjørt på kjolen. Trodde jeg husket hvordan en skulle rynke stoff på overlocken. Fikk det ikke til, og mente jeg manglet en fot. Etter at jeg hadde brukt den vanlige symaskinen (Bernina activia 125s); sydd to langstinga rettsømmer og dradd sammen til rynkeskjørt, fant jeg ut at overlocken kunne gjort arbeidet likevel... Det svarer seg altså å sjekke med dvd-en/bruksanvisningen. Håper jeg har lært!
Her er en prøve på rynka stoff:
Kjolen er så og si ferdig. Det gjenstår bare å sette i knapper bak. Kjolen er sydd i billig, litt kraftig bomullsstoff med batikkstoff på bærestykket framme. Dette var en prøve for meg som aldri har rørt en overlocker før; forhåpentligvis en som kan brukes. Det gjenstår å se.....

Klarte ikke å vente med knappene bak. Slik ble resultatet:


Her er et bilde fra innsida for å vise overlocksømmen:
Jeg, Kjersti, er ferdig med veska til toraderen min. Jeg er imponert over hvor god den nye symaskinen er. Den takler mange lag; 2 x bomullsstoff, watt, plastduk og kraftig nylonsbånd. Ikke verst!
Oppå lokket har jeg brukt fòrstoffet til å lage ei både dekorativ og nyttig lomme. Her kan jeg oppbevare nøkler eller lignende. Lurt, ikke sant?! Legg merke til at lomma har en lukkekant over (slik som hodeputetrekket oftest har). Her skal  ikke noe gli ut! :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar