søndag 16. mai 2010

T-skjorte til ei lita jente

Inger Johanne:
I dag har jeg gjort en del reparasjoner; opplegg av dressbukse, samt innkorting av ermer og lengde på to gensere. I den anledning fikk jeg testet treegenskapene mine; spesielt på overlockmaskinen. Det gikk bra helt til jeg skulle begynne å sy på t-skjorta til barnebarnet. Da hadde jeg allerede skiftet tråd to ganger uten problem. Jeg er ikke helt sikker på hva som gikk galt. Kanskje var det ikke annet enn at foten stod i oppreist stilling da jeg testet ut om sømmen fungerte. Alt var i skjønneste orden etter at jeg tredde om og satte foten ned igjen. Nå er t-skjorta ferdig. :) Siden jeg har en enkel overlockmaskin, tenkte jeg at jeg ville prøve den vanlige maskinen til opplegg. Jeg fant fram tvillingnål for å få dobbeltsøm slik det er på de kjøpte t-skjortene. Dette fungerte over all forventning. Sømmen ble elastisk, noe som er helt nødvendig på jerseystoffer.
T-skjortestoffet er noe jeg har hatt liggende i bortimot 20 år. Jammen på tide at det kom til heder og verdighet!
Her ser en resultatet ved bruk av tvillingnål til opplegg:
Jeg var innom en syblogg og la merke til at de der sydde dobbeltsøm i halslinningen også. Den ene sømmen presser ned der stoffene er sydd fast og den andre syr på selve ribben. Ribbekanten la seg finere med en gang. :)

Bare se og sammenlign!

2 kommentarer: